Συνολικές προβολές σελίδας

Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 2011

Το υπουργείο παιδείας διοργάνωσε μαθητικό διαγωνισμό μαγειρικής...

Όποιος νομίζει πως ο διαγωνισμός για το καλύτερο παιδί-μάγειρα, έγινε επειδή τα τηλεοπτικά δίκτυα σκέφτονται την τηλεθέαση και μόνο, καλύτερα να σκεφτεί καλύτερα… Πρώτο το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να κινητοποιήσει όλους τους μαθητές των Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων της  χώρας και να τους προτρέψει να γίνουν μικροί σεφ. Πολύ σωστά διαβάζετε!

Μία δράση που ολοκληρώθηκε πριν το τέλος της προηγούμενης χρονιάς, απέβλεπε στο να εξοικειώσει τους μαθητές με τη μεσογειακή διατροφή… Ταυτόχρονα όμως να τους προετοιμάσει και για μία ακόμα ενδιαφέρουσα εξωσχολική δραστηριότητα. Αυτό θα πει δια βίου μάθηση… Δεν μαθαίνουν που δεν μαθαίνουν τίποτα στο σχολείο τα παιδιά, τουλάχιστον ας ασχοληθούν με τη μαγειρική για να ξέρουν να φτιάξουν ένα πιάτο φαγητό. Δεν ξέρω αν πρέπει να γελάς ή να κλαίς. Αναμφισβήτητα είναι ενδιαφέρουσα η μαγειρική για τα παιδιά και πράγματι θα μπορούσε να αποτελέσει μία όμορφη οικιακή δραστηριότητα, ευχάριστη και δημιουργική. Όμως όταν το ίδιο το υπουργείο προκηρύσσει διαγωνισμό μαγειρικής για τους μαθητές των σχολείων, μην απορούμε με τους τηλεοπτικούς διαγωνισμούς που αρχίζουν σε λίγο καιρό… Αν τα παιδιά – μαθητές θα θέλουν να μένουν ως αργά στους δέκτες τους για να παρακολουθούν τον τηλεοπτικό διαγωνισμό, δεν θα προκαλεί εντύπωση η απάντησή τους «μα αυτό κάνουμε και στο σχολείο…». Και εις ανώτερα να πούμε; Διαβάστε την εγκύκλιο της αναπληρώτριας υπουργού όπως εστάλη το Μάρτιο που μας πέρασε στα σχολεία:

Μαρούσι 29-3-2011
Αριθ. Πρωτ 37308/Γ7
Βαθ. Προτερ: ΕΠΕΙΓΟΝ

ΘΕΜΑ:   ‘Προκήρυξη πανελλήνιου μαθητικού διαγωνισμού με τίτλο:  
                 ΣΧΟΛΙΚΑ ΜΑΓΕΙΡΕΜΑΤΑ  «Τρέφομαι μεσογειακά,  ζω καλύτερα»’

           Το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, στο πλαίσιο  της Αγωγής Υγείας στα σχολεία και με αφορμή:
1)  Την ένταξη της Μεσογειακής Διατροφής, στις 16 Νοεμβρίου του 2010, στον Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO.
2) Τις  αλλαγές  στις  διατροφικές συνήθειες που παρατηρούνται  τα  τελευταία  χρόνια  στη  χώρα  μας,  με αποτέλεσμα  να  απομακρυνόμαστε  όλο  και  περισσότερο από τον  παραδοσιακό  ελληνικό  τρόπο  διατροφής,  ο οποίος συμβάλλει  ιδιαίτερα  στην  διατήρηση και προαγωγή της υγείας  με  παράλληλη  ωφέλεια  της  εθνικής  οικονομίας και διατήρηση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς.
3) Τη  θέση  που  καταλαμβάνει  η  χώρα μας, πανευρωπαϊκά, στην παιδική παχυσαρκία,  με  τα  Ελληνόπουλα να είναι τα  πιο υπέρβαρα  παιδιά  σε σχέση με τα συνομήλικα τους στην Ευρώπη, ενώ ταυτόχρονα να υπάρχει αύξηση των διατροφικών διαταραχών, όπως η νευρογενής ανορεξία και η νευρογενής βουλιμία.
ΠΡΟΚΗΡΥΣΣΕΙ
πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό για τους μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης  και τους μαθητές/τριες των ελληνικών σχολείων του εξωτερικού  στις ακόλουθες κατηγορίες:

1. Παραδοσιακή συνταγή  μαγειρικής, που  να συνοδεύεται από στοιχεία σχετιζόμενα με τον τόπο, τη λαϊκή παράδοση και τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα. Οι συνταγές θα περιλαμβάνονται στις κατηγορίες: κυρίως πιάτο, συνοδευτικό, σαλάτα, εορταστικό, νηστίσιμο, πρωινό, γλυκό ή επιδόρπιο. Τα έργα θα επιλεγούν με κριτήρια την σπανιότητα, τη σύνδεση με τα τοπικά προϊόντα, τη λαϊκή  παράδοση και τη συμφωνία με τις αρχές της  μεσογειακής διατροφής.
2. Δημιουργία πρωτότυπου έργου ζωγραφικής, με θέμα την παραδοσιακή ελληνική μεσογειακή διατροφή, τα τοπικά προϊόντα και τη σύνδεσή τους με την υγεία και τον πολιτισμό.
3.  Σχεδιασμός πρωτότυπης αφίσας, με θέμα την προώθηση της μεσογειακής διατροφής και των τοπικών προϊόντων διατροφής, με άξονα  τη συμβολή τους στην υγεία και τον πολιτισμό.
4.  Δημιουργία ψηφιακού video διάρκειας έως 5 λεπτά, με θέμα την προώθηση της μεσογειακής διατροφής και των τοπικών προϊόντων, με άξονα τη συμβολή της στην υγεία και τον πολιτισμό.
 ΣΤΟΧΟΙ της δράσης είναι  να ευαισθητοποιήσει και να ενθαρρύνει μαθητές και εκπαιδευτικούς:
-       Να ερευνήσουν ελληνικές γεύσεις που προέρχονται από την τοπική παραγωγή και τη διαδικασία που στηρίζει την αειφορία και την ελληνική τοπική αγροτική ανάπτυξη.
-        Να ταξιδέψουν στον τόπο και τον χρόνο, με αφετηρία τις λαϊκές συνήθειες και τις εθνικές παραδόσεις.
-        Να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, με γέφυρα ,  το φαγητό,  το μαγείρεμα και το τραπέζι, ως τόπο συνάντησης και συζήτησης ανθρώπων και γενεών .
-       Να βιώσουν την τροφή ως  κομβικό σημείο μεταξύ σώματος, υγείας, συναισθήματος και συμπεριφοράς.
-       Να δημιουργήσουν και να αναπτύξουν καινοτόμες δεξιότητες, που σχετίζονται με τον πολιτισμικό καθρέφτη της τροφής και της διατροφής.
-       Να μεταφέρουν στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο ένα καθαρό μήνυμα για το ελληνικό γαστρονομικό πνεύμα και τη σχέση του με την ιστορία, τη γεωγραφία, την οικογένεια, την τέχνη, τη βιωματική εκπαίδευση, τη θρησκεία, τα ήθη και τα έθιμα ενός τόπου.
-       Να προάγουν την διατροφική συμπεριφορά και την υγεία με στόχο την αντιμετώπιση των διατροφικών διαταραχών και της παιδικής παχυσαρκίας.

           ΟΡΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ
1. Δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό έχουν όλοι οι μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και οι μαθητές/τριες των ελληνικών σχολείων του εξωτερικού,  με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών τους. Οι συμμετοχές μπορούν να είναι ατομικές ή ομαδικές. Η συμμετοχή στον διαγωνισμό είναι προαιρετική. Όλοι οι συμμετέχοντες θα λάβουν πιστοποιητικό συμμετοχής από το ΥΠΔΒΜΘ.
2.  Η αξιολόγηση των υποψηφιοτήτων θα γίνει από πενταμελή επιτροπή ειδικών σε θέματα εκπαίδευσης, εικονογράφησης, κινηματογράφου,  διατροφής και γεύσης.
3.   Η επιτροπή αξιολόγησης  θα επιλέξει  20 συνταγές ( 10 από την Πρωτοβάθμια Eκπαίδευση και 10 από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) και 20 ζωγραφιές (10 από την Πρωτοβάθμια Eκπαίδευση και 10 από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση). Οι βραβευμένες συνταγές και ζωγραφιές θα αποτελέσουν τον κορμό ενός σχολικού ημερολογίου, που θα τυπωθεί για το έτος 2012, με μια συνταγή για κάθε μήνα και κάποιες επιπλέον συνταγές για ειδικές γιορτές. Το ημερολόγιο  θα αφορά την παραδοσιακή ελληνική διατροφή, θα είναι εικονογραφημένο από τα παιδιά και, επιπλέον, θα περιλαμβάνει προτάσεις υγιεινής διατροφής.
4.   Οι συμμετοχές  για  αφίσα  και  video  πρέπει  να  είναι  εξ ολοκλήρου  πρωτογενείς  δημιουργίες  των  μαθητών.  Θα επιλεγούν 10  αφίσες  και  10  video,  5 από την Πρωτοβάθμια και 5 από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αντίστοιχα.
 Oι συνταγές θα επιλεγούν με κριτήρια την σπανιότητα, τη σύνδεση με τα τοπικά προϊόντα, τη λαϊκή  παράδοση και τη συμφωνία με τις αρχές της  μεσογειακής διατροφής.
Κριτήρια αξιολόγησης για την αφίσα και το video αποτελούν: η συνάφεια με το θέμα του διαγωνισμού, το  αισθητικό αποτέλεσμα και η εύληπτη προβολή του περιεχομένου.
Ο σχεδιασμός της Αφίσας, ως προς τη μέθοδο, τα υλικά και τα χρώματα που θα χρησιμοποιηθούν, είναι ελεύθερος (π.χ. ηλεκτρονικά, κολάζ, ελεύθερη ή γραμμική σχεδίαση ή και συνδυασμός των παραπάνω). Σε περίπτωση που χρησιμοποιηθούν φωτογραφίες θα πρέπει να είναι ελεύθερες από πνευματικά δικαιώματα (copyright).
Αν χρησιμοποιηθούν φωτογραφίες ή βιντεοσκοπηθούν μαθητές ή γενικά άτομα κάτω των 18 ετών,  θα πρέπει να υπάρχει έγγραφη συγκατάθεση του γονέα ή κηδεμόνα τους και να αποφεύγεται η άμεση προβολή των προσώπων.
 Οι βραβευμένες συμμετοχές στην κατηγορία αυτή θα αποτελέσουν το εκπαιδευτικό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί για προώθηση θεμάτων αγωγής υγείας- μεσογειακής διατροφής στην μαθητική κοινότητα (διαδικτυακά, έντυπα, στην Εκπαιδευτική Τηλεόραση κ.λπ.)
4. Όλες οι υποψηφιότητες, που θα πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής, θα αναρτηθούν στο site ΄΄ΣΧΟΛΙΚΑ ΜΑΓΕΙΡΕΜΑΤΑ΄΄ της ηλεκτρονικής πλατφόρμας www.i-create.gr, διαδικτυακό τόπο της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης.
5. Η απονομή των διακρίσεων θα γίνει σε εκδήλωση-ημερίδα με θέμα τη Μεσογειακή Διατροφή, που θα πραγματοποιηθεί στο τέλος του σχολικού έτους  2010-2011 και θα περιλαμβάνει ομιλίες σχετικές με τη μεσογειακή διατροφή, τη γεύση, τον πολιτισμό, την υγεία, αλλά και μαγειρέματα των συνταγών των παιδιών σε συνεργασία με επιλεγμένους σεφ-γευσιγνώστες.
6. Οι αιτήσεις συμμετοχής των διαγωνιζομένων θα υποβάλλονται αποκλειστικά με τη συμπλήρωση ειδικής ηλεκτρονικής φόρμας συμμετοχής, διαφορετική για την Πρωτοβάθμια και την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, που θα διατίθεται μέσω της ιστοσελίδας που έχει επιλεγεί για τον σκοπό αυτό.
Οι συμμετοχές θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά στο micro-site  ΄΄ΣΧΟΛΙΚΑ ΜΑΓΕΙΡΕΜΑΤΑ΄΄ της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης www.i-create.gr , με βάση ειδικές τεχνικές προδιαγραφές που βρίσκονται αναρτημένες στο site.
7. Η δήλωση συμμετοχής στον διαγωνισμό συνιστά παραίτηση των διαγωνιζομένων από κάθε δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας. Οι συμμετέχοντες παρέχουν στο Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, με τη δήλωση συμμετοχής στον διαγωνισμό, την αποκλειστική άδεια ραδιοφωνικής, τηλεοπτικής, μέσω Διαδικτύου, ως και πάσης φύσεως και μορφής εκμετάλλευσης της συμμετοχών που θα διακριθούν, για απεριόριστο χρόνο.
9. H προθεσμία για την υποβολή των συμμετοχών είναι: από 5 Απριλίου 2011 ως   5 Μαΐου 2011.
10. Ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί χωρίς δαπάνη για το Δημόσιο

                                                                                 Η Αναπληρωτής Υπουργός


                                                                                            Φ. Γεννηματά

Δεν υπάρχουν σχόλια: